Sunday, August 21, 2011

Sejarah Saya Berblog


pertama kali saya kenal blog masa 1st year as a degree student. masa tu dalam terpaksa kami semua dikehendaki membuka akaun gmail, create our own blog & sign up for twitter. itu semua adalah syarat utk kelas IT. masa tu tak tau lagi apa tujuan blog dan kami semua rasa kenapa nak kene ada twitter? susah lah twitter ni.. tak faham lgsg.. dan macam2 lagi la rungutan yg kedengaran. 

Gambar Ehsan En. Google

lalu apa gunanya blog utk kelas tersebut? emm itulah salah satu medium utk kami submit assignment. dulu2 tak de lgsg t'pikir nak serius menulis blog. buka blog utk dpt markah & submit assigment jek. tapi yg bestnya saya dapat la belajar tentang blog kan. yg plg penting belajar camana nak buat banner utk blog sendiri. tp seriusly saya guna utk submit assignment sahaja. dan twitter pulak utk keep in touch with d lecturer klu ada apa2 info kelas cancel ke ape ke kan..

Gambar Ehsan En. Google

masa kelas tu memang tersangat la happy bagi saya. walaupun saya rasa susah sbb masa tu buta IT lagi.. tapi banyak sgt saya belajar tau. dari situ la saya tau guna adobe photoshop, buat video, guna swishmax dan sebagainya. dari kelas yg mulanya saya rasa sgt2 susah, akhirnya i can feel that this is my passion. sayalah org paling tekun edit banner, pilih pictures, edit video (utk swishmax punye presentation) sampai tak makan, tak tido tau.. (oh how i really miss those moments).

Gambar Ehsan En. Google

swishmax??? ok i tell u briefly.. cos we r not talking about other than blogging here. swishmax tu salah satu software macam movie maker. tapi function dia more huge than movie maker. movie maker sgt limited kegunaannya. anda boleh hasilkan video atau slideshow yg lebih cantik dan menarik dgn effect yg pelbagai. boleh lihat gambar dibawah to give u some idea about swishmax (to those yg tak tau la. yg tau tu, sila2 lah kongsikan ilmu anda di sini. mekasih..) :)


Gambar Ehsan En. Google

Gambar Ehsan En. Google

seronok kan?? saya mmg tak leh ingat masa saya tekun siapkan presentation swishmax tu. unfortunately bila sem da abes, blog itu dan twitter tersebut pun terbiar la kesendirian. sama jugak cam swishmax tu. sampai sekarang saya lgsg tak praktikkan kepakaran yg ada tu. (mesti da hilang entah ke mana ilmu yg ada tentang swish max tu.) blog memang tak ada hati langsung nak bukak. sampaikan password pun saya da tak ingat. tapi masa tu saya tak kisah langsung pasal blog ke, twitter ke... seolah2 masa yg berlalu biar lah berlalu dgn sejarah yg tercipta..


.......bersambung.......



No comments:

Post a Comment