Monday, August 22, 2011

Hati Yang Tercalar


saya bukanlah seorang yg suka bercerita tentang sesuatu. lebih2 lagi bila ia melibatkan hati & perasaan. kadang2 saya pendam sendiri dalam diri. lalu biarkan waktu merawat segala luka.


saya seorang yg sgt pendiam dan tak banyak cakap. saya hanya bercakap bila perlu atau bila ditanya. saya lebih suka menghormati bicara orang lain daripada bercerita perihal sendiri. saya bimbang kata2 saya tinggal calar di hati orang. 


tapi... bila soal hati yg tak keruan dan calar di hati tak mampu lagi utk saya tanggung sendirian, saya butuh tempat mengadu. tapi saat ini, saya tidak punya sape2 utk berkongsi rasa. apatah lagi air mata tak segan lagi membanjiri pipi. pada yg singgah, harap sudi menitip sebaris kata semangat buat diri yg sedang berperang dgn kesedihan. 

Gambar Ehsan En. Google

bukan kehendak hati kalau begini lah hasilnya. namun apakan daya akal waras terlebih dulu mengatur langkah. keputusan yg dibuat bukan dipandu nafsu yg meraja atau hati yg hitam. akal pula bertindak tanpa dipandu rasa. gelora rasa ini kian membunuh. mahu diikut rasa? atau akal yg ternyata lebih waras?


kisah putus kasih ini dilalui hampir kesemua orang. dan hampir semua orang juga faham bagaimana rasanya melepaskan kasih yg pernah mekar di hati. tapi tak ramai yg tabah menghadapi. begitu juga saya. sakitnya seolah2 dunia juga hancur dan musnah.


tapi ternyata ceritera ini berbeza dari kebanyakan orang. akal yg waras tadi telah memandu saya utk memutuskan kasih yg terbina hampir 2 tahun. ya.. saya lah yg menjadi dalang pemusnah kasih itu. seperti madah di atas, kalau bukan kehendak hati, tak mungkin saya menangisi perpisahan ini. sungguh... hati tak pernah merelakan. tapi akal tetap pertahankan dialah benar. keputusan ini ternyata lebih baik bagi kedua belah pihak. 


saya tau saya tak pandai nak meluah rasa, apatah lagi menjelaskan dgn lebih terperinci lagi setiap maksud tersirat yg saya sampaikan. yg saya tau saya sedang menderita kehilangan seorang lelaki yg hampir 8 bulan lagi akan menjadi tunangan saya. saya menderita dengan keputusan yg saya sendiri buat demi memikirkan kebaikan bersama.

Gambar Ehsan En.Google

kami putus bukan seperti remaja yg baru belajar bercinta dan tiba2 putus di tengah jalan. kami sama2 matang dalam arus cinta yg mencari hanya satu destinasi pasti iaitu perkahwinan. tapi kami tak kuat utk menempuh cabaran demi mencapai destinasi yg ingin ditujui. kami tersungkur di pertengahan. lalu taufan cinta yg hadir semakin memisahkan dua hati yg sememangnya telah teguh bersatu. sikit demi sikit.. lalu akhirnya retak yg sedikit berubah menjadi serpihan kaca yg mula pecah berderai. 


sekali lagi saya tegaskan. demi kepentingan bersama, akal tanpa telah dulu membuat keputusan menyakitkan ini. saya sayang da. tapi dalam masa yg sama saya telah terlalu banyak menghukum dan mendera dia. sehingga saya tak mampu lagi berubah menjadi kekasih yg baik utk dia. saya buat keputusan menyakitkan ini demi sebuah kebahagiaan yg mungkin dia akan dapat bila bersama kekasih lain. kebahagiaan yg takmungkin akan didapati bila bersama saya. itu harapan saya. itu juga doa tulus saya.


saya layak utk menerima hukuman ini sebagaimana sakit yg saya tinggalkan utk dia rasa bila bersama saya. malah saya layak utk mendapat lebih banyak lagi kesedihan atas segala calar dan titik hitam yg telah saya tinggalkan jauh di sudut hati dia. saya sememangnya layak menerima penghukuman ini. malah rasa sakit ini masih tak mampu menyelamatkan saya dari rasa bersalah atas segala ketidakpercayaan dan curiga yg saya lemparkan atas kejujuran dan kesetiaan dia selama ini. lebih parah lagi saya juga perlu dihukum atas kesalahan membatasi kebebasan dia utk hidup sebagai seorang lelaki bujang. sememangnya rasa sakit yg mencengkam tatkala ini adalah selayaknya utk saya. saya patut dihukum.


ternyata saya lebih tenang sebegini. mencoret luahan hati yg entah siapa yg membacanya dan memahaminya. saya tau saya telah pendam lama segala rasa yg ada ini. walaupun bukan seluruh, cukup lah sekadar ini saja rahsia hati saya. mungkin di lain lembaran kita berbicara mengenai hati lagi...

Gambar Ehsan En. Google


terima kasih kerana sekurang2 nya anda tahu isi hati saya... tentang bagaimana rasa dan sakitnya sebuah perpisahan...........


No comments:

Post a Comment