Tuesday, December 7, 2010

...NaSi iMpiT oooo NaSi iMpiT...

haaa... korang rasa macam nak raya kan tengok ketupat ni?? hahaha.... kita bukan nak raya la korang.. asyik hengat raya jek ye.. korang tau apa ketupat ni buat kat post aku kali ni?? haa... meh kita jenguk2 kat bawah pe lagi yg ada keyh..
ketupat ni la yg kita biasa makan sebagai nasi impit.. samada makan ngan kuah kacang atau rendang..



nasi impit yg aku biasa makan ngan kuah kacang ni la fevret aku zaman berzaman tau.. kalau korang makan nasi impit bila nak raya jek, aku lak bila2 masa je boleh makan nasi impit nih. kalau kat tempat aku ni, nasi impit orang makan time brekfes pun boleh babe. sedap kaaaannn...



nasi impit nenek aku adalah yg t'baik setakat ni. xde tandingan lagi la. even mom pun buat x sesedap nenek kesayangan aku buat lagi laa...
(sori mom... mom punye pun sedap jgk.. cuma x mantooop cam tok buat jew...)


nasi impit ni sebanarnya susah nak buat. kene anyam daun ketupat la.. kalau orang moden cam korang n agak2 berapa kerat jek yg tau anyam ketupat?? aku ngaku memang aku xpandai anyam ketupat. sbb nye kat tempat aku ni xde org anyam ketupat ngan daun kelapa buat ketupat beras. haa... terkejut kan???


klu korang nak tau, nak buat nasi impit kat tenpat aku ni guna teknik lain dari korang tau. xde anyam ketupat.. xde rebus2 ketupat..korang nak tau korang nak tau macam mana???


dulu time aku kecik2 aku slalu tgk nenek aku buat nasi impit. mala sebelum tido beliau akan goreng kacang utk buat kuah kacang dan masak nasi lembik. nasi lembik??? buat pekebenda la masak nasi lembik lak ni???


jgn t'kejut korang...


sabar...


sabar...


hikhikhik...


haa... ni la cara tradisional org2 kat tempat aku sediakan nasi impit. nasi lembik tu nenek akan penyek2.. tekan2.. dalam plastik dan biarkan semalaman. esoknya jadi la nasi impit.. kihkihkih...


xpayah nak anyam2 ketupat...


xpayah nak rebus2 sampai lebam ketupat...


bila kuah kacang da masak, boleh la potong dan dengan lafaz Basmalah boleh lah jadik santapan di pagi ari.. memang lazzzaaaattt...


zaman sekarang da senang.. mcm2 jenis ketupat segera sedia terjual kat pasaran... haa ni contoh2 nya... macam2 adaaa...


jenama adabi
 
sekarang da ada jenama faiza lak


tu dia... contoh la kan aku tunjuk kat korang. betapa senangnye hidup korang sekarang erk... amboi amboiiii...


p/s: moral of the story nye... aku nak gtau aku brekfes ngan nasi impit pagi ni. hikhikhikhik...


korang lak... apa santapan pagi ari utk arini???


salam ceria dan bahagia always k...

No comments:

Post a Comment