Sunday, December 5, 2010

KawAn-kAwAn, MaRi bAca... pEnTiNg!!!

ni aku nak cerita benda penting yg xsume orang tahu dan xada ati nak amek tau...


haa... korang pernah tak alami gejala2 yg mcm aku tunjuk dlm gmba kt bwh ni???


bersin di pagi ari
gatal-gatal muka

atau masalah jerawat yg teruk?? (maaf. gambar jerawat tidak disiarkan kerana boleh menyentuh sensitiviti individu).


sebenarnya gejala2 yg korang alami ini adalah antara tanda2 penyakit RESDUNG!!


apakah itu resdung???


rasanya xperlu la aku jelaskan lagi kt sini apa itu resdung.. sbb aku pasti ramai yg da tau tentang resdung. apa puncanye.. gejala2nye.. dan tanda2 resdung tu. tp apa pn aku attach links kt bwh supaya senang korang nk bt rujukan..


let's check them out!


haa... tu dia.. itu adalah antara website yg boleh bantu korang dapatkan lebih pemahaman tentang resdung ni. ada bnyk lg websiite yg cerita tentang resdung ni. selebihnya korang cari la sendiri k..


so... mungkin selama ni ramai di kalangan anda mengandaikan resdung tu alahan biasa. tp xramai yg tau resdung boleh MAUT!


nahh...


RESDUNG BOLEH MEMBAWA MAUT??????


ye... aku pun xsangka resdung boleh mengancam aku dan kawan2 lain yg bermasalah resdung ni sampai macam tu sekali. melalui pembacaan aku sebelum ni, aku sungguh terkejut bila mengetahui bagaimana alahan hidung tu boleh merebak sehingga mengganggu sistem pernafasan seterusnya menimbulkan radang pada tulang rusuk dan otak (otak jd bernanah). bila da sampai tahap tu.. innalillah la..


ya allah.. selamatkan aku dan kawan2 ku. AMIN..


aku mula percaya aku ada resdung yg agak kronik bila aku mula disahkan oleh doktor mengalam post-nasal drip (alergik @ resdung dlm bhs pasar). tulang rusuk aku membengkak dan aku alami masalah tonsilitis. x sangka tonsilitis yg aku alami sejak sekolah lg tu adalah disebabkan oleh resdung.


jadi kawan2... mulai saat ini jgn sekali2 korang amek remeh tentang resdung k. dapatkan rawatan segera kalau korang da ada petanda2 resdung nih sebelum terlambat. mencegah lebih baik drp mengubati.


wallah hu a'alam...


semoga kita sume tidak putus dgn anugerah nikmat kesihatan yg Allah bg. jaga lah kesihatan anda sebaik2nya.


lain kali aku akan share beberapa treatment yg boleh treat resdung...


selamat membaca & sampaikanlah walau 1 ayat pada kawan2 yg lain...

No comments:

Post a Comment